Tuesday, August 10, 2010

Lt Col (R) Basri Hj Omar PGB, Instructor, Abdul Rahman Coy

Wonder if he remembers his favorite 'protege' , Din Teksi.
Many more pictures of the man at 'Panggilan Pertiwi' Facebook .

An extract from 'Jottings of an xnuripilot' entitled  'Tragedi 26 April 1976...Jerangkap Samar'  his first account he experienced during Ops Gubir 2 which I believed led him to his PGB:

Begin Quote:

Pembaca...Ini coretan (tanpa edit) oleh Lt Kol Basri Omar PGB berkaitan dengan Tragedi 26 April 1976.

OPERASI(OPS)  KOTA

Ops GUBIR 2

Tarikh: April 1976

Jenis Operasi: Serangan Menggunakan Helikopter(Heli Borne Assault)

Kawasan Operasi: Kawasan Gubir hingga ke sempadan Malaysia-Thailand

Latar Belakang Operasi:

Susulan kepada  serangan/pertempuran dgn Pengganas Kominis(PGK) dan serang hendap yang di lancarkan oleh PGK, ATM mengambil keputusan untuk melancarkan serangbalas terhadap musuh di pangkalan yang di syakki menjadi kubu kuat mereka…..maklumat di perolehi melalui musuh yang menyerah diri(Surrendered Enemy Personal-SEP)

Objektif Ops Gubir 2:
Menggempur/menawan musuh(PGK) di pangkalan mereka di sempadan Malaysia-Thailand

Formasi/Unit Terlibat:
a.         Markas 2 Divisyen Infanteri - Mej Jen Dato’ Mahmood Sulaiman
b.         Markas 6 Briged Infanteri – Brig Jen Dato’ Arul Pragasam
c          Rejimen Pertama Gerak Khas Malaysia ( 1 RGKM ) – Lt Kol Hasbullah Bon
d.         Markas Jurutera 2 Divisyen – Lt Kol Mei York Chee
e          3 Skuadron Jurutera – Mej Akhbar Khan

Unit Bantuan:
TUDM – Jet Penyerang:
                F 5 E
                Tebuan
                Sabre ?
             -  Helikopter Nuri
             -  Helikopter Allouette ( Gunship)

OPS GUBIR 2 – BANTUAN JURUTERA

Markas Taktikal 6 Bde – Kem Gubir
Kawasan Operasi: Sempadan Malaysia/Thailand
Tarikh: 20 Apr 1976 – 29 Apr 1976 ( Tak pasti tarikh sabenar)
Kekuatan Pasukan Penggempur – X Skuadron 1 RGKM ( 60 orang SUKARELA)
a.      Ketua Skn – Kapt Sudirman bin Hj Ahmad
b.      Ketua Terup – Lt Aziz bin Rashid
                                 Lt Azizan
c.      LLP – 57 Anggota

Kekuatan Detasmen Jurutera – Gabungan 1 & 2  Terup, 3 Skn Jurutera
a.      Ketua – Lt M Mior Safian (hingga 23 Apr 1976 dan ambilalih semula pada 25 Apr)
                      Lt M Basri ( mulai 23 Apr hingga 25 Apr 1976 sahaja)   
b.      LLP – 18 Anggota

TUGASAN UTAMA JURUTERA
 Membantu Pasukan X Skn 1 RGKM :
a.    Membina Tempat Mendarat Helikopter
b.    Membersih/memusnah Jerangkap Samar (JS)

Kronologi:

20 Apr 1976 – Tim Jurutera di ketuai Lt M Mior Safian di masukkan ke Kem PGK dgn  kaedah winching . Terus memulakan tugas membina tempat mendarat  Heli dan membersih JS
22 Apr 1976 – Amaran Awal Tim Jurutera Tambahan( di ketuai Lt M Basri)  untuk bergerak ke Kem Gubir.

 Anggota2 Kdo yang tercedera akibat JS:
a.     Sjn Jantan
b.     Tpr Hussein Mahbob
c.      Tpr Yaakob Hassan ( kawan semasa di Sekolah Kebangsaan Pendang,Kedah)
Semua mangsa di terbangkan ke Hospital Besar Alor Star.
                 
23 Apr 1976 – Tim bergerak dari Kem Sangro,Taiping ke Kem Gubir . Selepas Arahan Operasi oleh Lt Kol Mei ( Pemerintah Jurutera 2 Divisyen) . Tim di terbangkan ke Kem PGK dengan Helikopter Nuri ( di pandu oleh Lt Shariff TUDM- Skuad Intake 20 TJP). Ambilalih Ketua Detasmen Jurutera satelah  selesai taklimat oleh Lt M Mior Safian….meneruskan kerja-kerja Pembersihan JS.

24 Apr 1976 – Tim Jurutera jumpa pintu masuk ke terowong. Memulakan tugasan membersih terowong satelah mendapat kebenaran Pegawai Pemerintah 3 Skn Mej Akhbar Khan. ( Pertama kali dalam sejarah ATM…pembersihan terowong ala Vietcong di laksanakan). Kerja pembersihan di teruskan hingga tamat sa belah petang tanpa insiden.

25 Apr 1976 – Tim Pembersih JS di ketuai Lt M Mior Safian memulakan pembersihan dalam terowong kedua di awal pagi . Bagi tujuan memantau kerja2 pembersihan yang di laksanakan oleh Tim Lt M Mior , saya bersama LKpl Abdullah,Spr Misnan dan Tpr Khairi(anggota Kdo sebagai pengiring) turun ke terowong menjejak  hingga ke anak tangga ke 31….se telah beberapa langkah maju ke depan , saya ternampak serpihan guni beras terletak di sebelah kiri terowong . Saya mengesyakki sebagai suis JS. Terus mengarahkan anggota2 di belakang saya bergerak ikut langkah saya di se belah kanan terowong……Tiba2 terdengar bunyi LETUPAN YANG AMAT KUAT dan ASAP begitu TEBAL lantaran letupan itu!  Senjata di tangan saya terlepas dan saya terduduk jatuh kerana tercedera di bahagian belakang dan punggung serta tangan kiri…LKpl Abdullah menjerit memanggil saya” Tuan! saya kena Tuan”…saya arahkan beliau jangan bergerak dan terus memanggil Lt M Mior yang ketika itu berada di hadapan untuk membuat Tindakan Serta Merta bagi membersih kawasan dan membantu Lkpl Abdullah.! Kami di angkat naik ke permukaan ……malangnya LKpl Abdullah tidak dapat diselamatkan dan menghembuskan nafas terakhir akibat tercedera di bahagian dada dan perutnya…Innalillah…..! Saya disuntik morfin dengan untuk menahan sakit. Kami di terbangkan melalui Kem Gubir, saya ke Hospital Alor Star dan  Almarhum LKpl Abdullah ke Kem Sangro,Taiping untuk pengurusan jenazah….di bawa pulang ke Melaka untuk pengkebumian !     

Berakhirnya satu episod dalam hidup saya yang amat SEDIH….kehilangan seorang Anggota dan juga anak buah!....Almarhum adalah seorang anggota yang baru di naikkan pangkat LKpl beberapa bulan terdahulu..seorang PTT yang amat rajin dan sentiasa mematuhi arahan tanpa banyak alasan..Kami pernah sama bertugas di Beluran,Sabah semasa projek Pembinaan Asrama Yayasan Sabah dalam  tahun 1974 .                                                     
                            
Di sabelah petang,semasa di Hospital Alor Star , saya di kunjungi oleh Kapt Haris Rejab ( Pegawai Perhubungan di Songkla) . Beliau dalam perjalanan ke Markas 6 Bgd di Sg Petani,Kedah….beliau bertanya khabar dan menyuntik semangat serta pulang ke Kem memaklumkan bahawa kecederaan saya tidak seburuk anggota tentera negara Thailand yang pernah di lihat....ada yang putus kaki…Maasyaallah!

26 Apr 1976 – Semasa di hospital,saya di maklumkan se buah pesawat Nuri telah di tembak jatuh oleh musuh dan semua 11 anak kapal dan penumpang terkorban…! Satu tragedi hitam buat ATM amnya dan TUDM khasnya. Antara yang terkorban ialah Lt Udara Wan Munsiff TUDM( bekas pegawai Jurutera) dan Lt Ibrahim Zakaria ( Pegawai 3 RAMD) teman se hostel di STAR ,Ipoh dulu.

27 Apr 1976 – Elemen Jurutera di keluarkan dari Kem PGK ke satu lokasi lain yang lebih selamat satelah terowong2 di letupkan  . Pasukan Kdo hanya diarahkan keluar satu dua hari kemudian dgn berjalan kaki…Pesawat Nuri tidak dapat di gunakan lantaran faktor KESELAMATAN!  Di beritakan mereka ini bertembong dengan musuh dan bertempur semasa dalam perjalanan pulang ke Kem Gubir..!

End Quote

And how do i remember this kind sir? A soft spoken man and  reticent fellow , and the man who 'single handedly' lifted a boulder almost half his size  apparently over 'Pegawai Kedet Din Teksi's ' head just to scare the 'wits' out 'Din teksi' but it almost fell out his hand because of the weight akakakakkakakakakaka.. Muka 'Din Teksi' pucat and our 'PGB warrior' lagi la pucat (I just hope he wouldn't  find and read this heheh) , immediately apologising profusely to his 'protege' . 'PGB Warrior' acah je sebenarnya , dah PK semuanya 'confuse' memanjang, fedup ler die akakakakkaka. I was chuckling quietly at the back over the incident, covering my mouth.. Nak mampus, silap ari bulan eden lak kono toghajang tak momasa masa. Kedet la kato kan mano boleh tunjuk panda, kono buek bodoooooo  jo. I did met Tuan Basri a few times but he didn't recognise me , eden mat ca'ee jo, nak togo sogan la den... heheheh

5 comments:

basri bin omar said...
This comment has been removed by a blog administrator.
SSC Intake 34 said...

http://sscintake34.blogspot.com/2010/08/blogs-first-comment-from-non-other-than.html

Unknown said...

As Salam buat semua sahabat veteran ATM, beliau arwah Lt Kol Basri telah kembali ke rahmatullah subuh tadi di Hosp ATM Tuanku Mizan

Unknown said...

Al fatihah....kami rakyat malaysia amat bertuah memiliki pejuang seperti arwah.....salam takziah utk keluarga arwah..

Fitri said...

Salam Uncle Admin. Mohon untuk hubungi saya. Anak Allahyarham. Terima kasih

mfitri.basri@gmail.com